English version

Archief:

Digitaal uitgeven & geld verdienen

donderdag 15 maart 2012

Vrijwel elke uitgever is op het ogenblik op zoek naar een manier om geld te verdienen met het uitgeven van een digitale versie van zijn product via het Internet. De mogelijkheden zijn legio: i-Pad, mobiel, Internet en zo meer. Toch blijkt de Heilige Graal voor velen maar moeilijk te vinden. Sommige uitgevers, die aanvankelijk dachten via de digitale snelweg binnen de kortste keren het Beloofde Land te bereiken, bekeren zich na hun digitale avonturen vooralsnog opnieuw tot print. “Het verdienmodel klopt niet” heet dat dan. Daarbij komt dat niet elke uitgever beschikt over de middelen om dure apps te ontwikkelen. Vooral kleinere uitgevers ontbreekt het vaak aan de tijd en soms ook aan de kennis. En het moet gezegd; hun hart ligt hier ook niet altijd.

Abonnementenland wil voor uitgevers ook het digitale uitgeven faciliteren. En low cost. Anders is het digitale uitgeven voor velen geen optie. Domweg omdat deze tak van sport anders niet rendabel is te krijgen. Daarom is het abonnementenbeheer én de distributie van digitale uitgaven een integraal onderdeel van Thor, het nieuwe systeem voor abonnementen-management dat door Abonnementenland werd ontwikkeld.

Abonneren op een digitale uitgave binnen Thor kan zowel via de website van de uitgever zelf, als via http://www.bladenbox.nl/. Dat kan zowel voor de digitale uitgave als voor het print product. Of voor beide. Het abonnement wordt vervolgens rechtstreeks, zonder verdere menselijke tussenkomst, de abonnementendatabase van Thor ingeschoten. Daarbij kunnen de abonnementsprijs, de verschijningsfrequentie en de looptijd van het abonnement van de digitale uitgave afwijken van die van de gedrukte uitgave. Dat hoeft natuurlijk niet, maar het kan wel. Alles is mogelijk.

De distributie, het beheer en de facturatie van de digitale uitgaven worden direct aangestuurd vanuit Thor. Wanneer voor de digitale uitgave de PDF’s in lage resolutie worden gebruikt waarmee het gedrukte tijdschrift werd gemaakt, zijn productiekosten van het digitale tijdschrift minimaal. Het break even point van de digitale uitgave komt rond enkele tientjes aan abonnementenomzet per nummer te liggen. Op deze manier kan het digitale uitgeven ook bij lage abonnee aantallen en - dat is vaak de praktijk - toch tot een voor de uitgeverij bedrijfseconomisch interessante activiteit worden uitgebouwd.
 
Meer weten of een afspraak maken? Neem contact op met Yuri Janson via 06 51561253.

Vacature
Account Manager »