English version

Archief:

Digitaal uitgeven & webwinkel

donderdag 15 maart 2012

De uitgeverijbranche is in beweging. Veranderde er de afgelopen 30 jaar relatief weinig in onze branche, thans buitelen de nieuwe ontwikkelingen over elkaar heen. Tegen de achtergrond van een forse economische tegenwind ontstaat een situatie waarin zich zowel bedreigingen als kansen voordoen. Maar de onzekerheid blijft. Wanneer in te stappen? Wedden we wel op het juiste paard? En de ontwikkelingen gaan snel. Wat vandaag de ultieme oplossing voor alles lijkt te zijn, is morgen achterhaald of blijkt toch een doodlopend spoor te zijn. Maar een paar zekerheden zijn er wel: de digitale media zijn een blijvertje en de bestedingen via het Internet zullen alleen nog maar verder toenemen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het aantal webwinkels blijft stijgen. Ook al lijken vele van deze webshops wel erg veel op de Winkel van Sinkel.

En de tijdschriftuitgevers? Uiteraard hebben zij vrijwel allemaal een website. Voor hun adverteerders en voor hun abonnees. Soms ook met de mogelijkheid om zaken te bestellen, al dan niet met korting voor de abonnees. Soms ook niet. Maar een webshop waarin artikelen worden aangeboden, die in het verlengde liggen van de uitgebrachte tijdschriften, kan wel degelijk een substantiële extra inkomstenbron vormen voor de uitgeverij. Er zijn bij Abonnementenland voorbeelden bekend van uitgeverijen, waarbij de omzet van de webshop de abonnementenomzet vér heeft overtroffen.

De bottleneck bij het opzetten en inrichten van een webshop blijkt echter niet te worden gevormd door de bouw van de website. Verwerkingssnelheid van de bestellingen, voorraadbeheer, beantwoorden van emails en telefoongesprekken met vragen over het assortiment, facturatie, betalingsverwerking, ruilen, breuk, retour gezonden artikelen, klachten, crediteringen; het zijn stuk voor stuk zaken die veel minder tot de verbeelding spreken dan het ontwerpen van de website. Maar het zijn wél de dingen die het verschil maken tussen een succesvolle webwinkel en een tijdvretend hoofdpijnproject.

Maar anders dan de naam Abonnementenland doet vermoeden, faciliteert Thor, het nieuwe systeem dat Abonnementenland ontwikkelde, méér dan alleen abonnementen. Zo is er binnen Thor een webshop die voor uitgever snel online kan worden gebracht mét een geïntegreerd voorraadbeheersysteem. De artikelen liggen bij Abonnementenland op voorraad en worden rechtstreeks vanuit de magazijnen in Heemskerk naar de klanten/abonnees verzonden. De rest van het traject wordt verzorgd door de Klantenservice van Abonnementenland. Zo blijft de uitgever veel en tijdrovend werk, dat weinig met zijn vak te maken heeft, bespaard en kan ook de webshop zich ontwikkelen tot een rendabele activiteit voor de uitgeverij.
 
Meer weten of een afspraak maken? Neem contact op met Yuri Janson via 06 51561253.

Vacature
Account Manager »